Koło drewniane

 Koło składa się z piasty, szprych i obwodu. Piasta to obtoczony krótki okrąglak z dębu, jesionu, akacji lub innego twardego drewna z przewierconym otworem, w którym umieszczona jest tuleja (buksa) do osadzenia na czopie osi pojazdu. Na obwodzie piasty znajdują się promieniście rozłożone prostokątne gniazda na czopy szprych. Zwężone, zewnętrzne końce piasty wzmocnione są pierścieniami - opaskami piastowymi ( rychwy - dawn., zandkapy - niem.dawn.) Wewnętrzna część piasty okuta jest węższymi opaskami zwanymi tradynkami. Szprycha to obrobiony kawałek łupanego drewnia akcjowego lub jesionowego łączący piastę z obwodem koła. Szprychy osadzone są w piaście pod kątem nieco mniejszym niz 90 stopni w stosunku do osi, co powoduje tzw. szybistość koła. Obwód koła składa się z dzwon, których ilość jest dwa razy mniejsza od ilości szprych, aczkolwiek spotyka się także obwody wykonane z dwóch, a nawet z jednego wygiętego na gorąco i połączonego kawałka jesionu. Całość obwodu okuta jest żelazną obręczą ( sztabą gw.), na którą dla poprawienia komfortu jazdy może być nalana guma.W pojazdach osobowych stosuje się obwód żelazny z kształtownika w kształcie litery U ( rafka), do którego od wewnątrz przyśrubowane są żeliwne gniazda szprych tzw. buty. Na rafki naciągany jest ( dawniej kauczukowy) obecnie gumowy bandaż.